Soms wordt een idee groter dan je verwacht tijdens het denken en schetsen achter de iMac. Zo'n succes heeft natuurlijk meerdere vaders. Want hoe goed een idee ook kan zijn, de mensen die het uitdragen bepalen of het ook echt gaat werken. Ook de duur van de campagne bepaalt of het idee blijft hangen. En dan zijn budgetten en mediadruk ook een factor.
Deze concepten hebben meer gedaan dan ik had gedacht. Het zijn mijn klassiekers. En ik vind ze nog altijd OK.
Dankzij mijn grote ervaring in Complexe Infraprojecten, kreeg ik de uitnodiging mee te denken over de communicatie Bereikbaarheid Leeuwarden.
We kwamen tot de strategie om de 40 projecten (die in 10 jaar uitgevoerd moesten worden) onder 1 noemer te brengen. Voordeel: inwoners en omwonenden ervoeren een verband tussen alle werkzaamheden wat meehielp om draagvlak te creëren.
Overkoepelend bedacht ik VRIJ-BAAN. Hierbij schetste ik een leeuwtje dat in die 10 jaar zou uitgroeien tot het beeldmerk van Vrij-Baan. Een sympathiek figuurtje dat staat voor de prettig informatieve toon waarmee alle communicatie werd ingevuld.
Wie in de afgelopen 10 jaar naar en door Leeuwarden reed, kon niet om het leeuwtje heen. En wie nu naar en door Leeuwarden rijdt, ervaart dat al die 40 infraprojecten de stad een enorme boost hebben gegeven.
Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2013 stond de PvdA er landelijk niet goed voor. In Leeuwarden had ze altijd een sterke positie gehad. En in Henk Deinum had de stad een wethouder die veel voor elkaar kreeg. Voor iedereen.
Vandaar dat ik voorstelde om HENK WERKT als thema in te zetten. Het kostte overtuigingskracht, maar toen iedereen er achter ging staan, bleek het de gouden kreet van de hele campagne. Tegen alle verwachting in won de PvdA met 12 zetels. Henk ging op de schouders.
En sinds die tijd is HENK WERKT een begrip in de gemeente.