Ik kom er nauwelijks meer: Albert Heijn. Terwijl ik er jaren vaste klant was. Maar het grootste deel van mijn boodschappen doe ik nu bij de Jumbo.
Waarom? Ik zou hun marketing als reden kunnen aanvoeren. Waar AH me vroeger aansprak waardeer ik nu het lef en geluk met sponsoring van nationale toppers. Max, Sven en Tom zullen in 2020 weer het NL-winnaarsimago van Jumbo bevestigen.
En dan het gezin van de commercials. Dat zijn we een beetje allemaal. Mooi gecast, goed humorvol uitgevoerd met een heerlijke hoofdrol voor Frank Lammers. Het cliché van de sullige man werkt prima in deze setting.
Ook het “Hallo Jumbo” bij opening van nieuwe winkels werkte. En zelfs het geel doet het overal herkenbaar goed. En toch. Het zijn niet de redenen van mijn keuze voor Jumbo. Deze heet ‘Bernard’.
Bernard is de altijd vrolijke slager tussen de fijne vleeswaren en stukjes kaas. En Bernard is degene naar wie mijn zwakbegaafde zoon uitkijkt als hij de winkel binnenstapt. “Omdat hij net als ik kanker had, hè Heitie”. Ja jongen, lang geleden.
Maar vooral: Bernard staat altijd met een worstje voor ons klaar. Grootste helft voor Jelle. Kleinste helft voor mij. Tja, dan ga je echt niet meer naar een andere supermarkt. Marketing of geen marketing.