Beste Winkelier,
Vandaag is het Black Friday. Wellicht doe je eraan mee. Heb jij ook artikelen die je met korting aanbiedt. En krijg je mensen in de zaak die puur op koopjes uit zijn. Ik weet heus wel dat aanbiedingen een middel zijn om klanten te trekken. Maar moet je kortingen geven in een periode dat je juist de volle winst kunt pakken?
In de aanloop naar de feestdagen wil de consument goede spullen in huis halen die bijdragen aan de gezellige decembersfeer. Mooie kleren. Cadeaus waarmee naasten worden verrast. Lekker eten en drinken. En in een land dat tot de meest welvarende van de wereld behoort, kunnen de meeste mensen dit aanschaffen zonder in kortingen te hoeven denken.
Maar nee, we doen Black Friday. En voor velen duurt die Friday ook nog een hele week. Terwijl deze dag in de Amerikaanse tradities een duidelijke functie had: vrije dag na Thanksgiving dat met de hele familie wordt gevierd. En op die vrije dag erna met z’n allen van kortingen profiteren.
Die traditie kennen we niet. Wij hebben twee keer per jaar de uitverkoop. En die is in de loop der jaren steeds eerder begonnen. Kortom, het aantal dagen waarop je de artikelen met de meeste winst kunt verkopen is gedaald. Met een week Black Friday erbij worden we steeds meer een Koopjesjagersland. En of je daar als winkelier blij mee mag zijn…