Ziel. Het woord roept al snel 'zachte' associaties op. Je zou het ook DNA kunnen noemen. Of kern. Wezen. Maar DNA is me te klinisch. En kern is me te vlak. Wezen te filosofisch. In 'ziel' zit ook iets levends. En levendigs.
Wij mensen hebben een ziel. Iets wat ons uniek maakt. En iets wat wij ons hele leven meedragen, ook al verandert de tijd. Verandert ons lichaam. En trekken we niet meer dezelfde kleren aan als 10 jaar geleden.
En zoals een mens deze heeft, heeft ook een sterk merk een ziel. Hiermee is het merk uniek. Vervolgens ligt het mede aan de communicatie om die eigenheid aan de wereld te tonen. Om de mensen te bereiken die je wilt bereiken. Om te overtuigen. Om doelen te halen.
Zo simpel is het. Maar tussen droom en daad... Laten we daarom beginnen de ziel van het merk bloot te leggen. In toegankelijke woorden en inspirerende taal. Kunnen we daarna het merk in passende kleren steken.
Om te komen tot een scherpe positionering spraken wij (MerkMakers Kees Voogd, Peter van den Broek en ik) in opdracht van de Provinsje Fryslan met alle mogelijke stakeholders van de Dairy Valley: boeren, melkverwerkende multinationals, overheden, investeerders, aan dairy verbonden bedrijven.
Om al die input en de verschillende belangen onder 1 noemer te brengen, schreef ik bijgaande ziel. En regelmatig horen we: "Nu staat het eindelijk eens op papier..."
DE ZIEL VAN DE WADDENZEE
(voor UNESCO's Werelderfgoed Waddenzee - 2015)
Hier, op de overgang van het niet te bevatten Heelal en de vaste grond Aarde, hier lijkt het bestaan zich de tijd toe te eigenen. Of
andersom.
Hier, op dit stuk gestolde aardkost waar zon, maan, wind, water en land voor een continue beweging zorgen, hier lijkt het leven zijn oorsprong te vinden.
Hier, op dit oerlandschap, waar wassend water het land verovert en land zich weer bevrijdt door water terug te dwingen, hier creëren natuur en cultuur hun inspirerende samenspel.
Hemel & Aarde. Licht & Donker. Eeuwigheid & Dagelijks Bestaan. Eb & Vloed. Ze zijn als het in- en uitademen dat leven geeft aan planten, dieren en mensen. Als het geven en nemen dat iedere vorm van leven haar diepte biedt. Als het komen en gaan van generatie op generatie.
In die pure wereld wordt De Eerste Dag van het aardse bestaan dagelijks herboren.
Elke dag van het Werelderfgoed Waddenzee is weer die Eerste Dag waarop je haar schoonheid beleeft met een ongeëvenaarde intensiteit.
Elke dag van het Wrelderfgoed Waddenzee is weer die Eerste Dag waarop beelden, geluiden, geuren en samen je terugvoeren naar de essentie van het bestaan.
Elke dag van het Werelderfgoed Waddenzee is weer die Eerste dag waarop je geïnspireerd raakt voor de rest van je leven.
Alleen die wereld verdient de titel "FIRST DAY FOREVER".